Recent Posts

Archive

Tags

Kun aloitat, mieti näitä


Lähde: https://omgquotes.com/wp-content/uploads/2018/07/Best-Health-and-Fitness-Quotes-Fitness-Basics-The-Must-Dos-Whether-you-are-just-starting-your-exercise-routi.jpg

Puhutaan hieman asioita, jotka erottavat liikuntaa aloittelevia ja jo pidempään harrastaneita kuntoilijoita. Pyrin aina rohkaisemaan jokaista aloittelevaa asiakasta, koska tiedän omakohtaisesta kokemuksesta yhden asian, joka pätee jokaisen kohdalla – alku on aina pahinta aikaa. Vaikka olen kuluttanut kuntosalin laitteita kohta 14 vuoden ajan, silti jokaisen tauon jälkeen treenaamisen aloittaminen tuntuu tuskaiselta. Siitä ei nauti samalla tavalla, eikä se tuota niitä endorfiinipurkahduksia – yhtä merkittävää tekijää, minkä takia käyn salilla – vaan se tuntuu enemmänkin työltä. Raskaalta, kuluttavalta ja puuduttavalta työltä. Tähän on yksi ja hyvin looginen syy. Kroppa ei ole tottunut treenaamiseen, vaan joudumme totuttamaan sen uuteen tilanteeseen. Se joutuu säätelemään kortteja uuteen järjestykseen, varautuvaan muuttuneeseen tilanteeseen. Se myös osaa sen ja se myös tekee sen. Vähitellen, yleensä 2-8 viikon kuluttua asiat helpottuvat. Tämä on kuitenkin vasta alkua, koska nyt fyysinen puoli on kunnossa, mutta jäljellä voi olla vielä psyykkinen puoli. En kuitenkaan näidenkään vuosien jälkeen pidä itseäni sen parempana kuntoilijana kun ketä tahansa muuta. Me kaikki olemme samassa veneessä ja tasa-arvoisia. Me kaikki tavoittelemme parasta mahdollista versiota itsestämme. Se yhdistää meitä jokaista. Jos jokin asia on pysynyt elämässäni lapsesta asti, niin se on ollut liikunta eri muodoissa. Joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta aina se on jatkunut. Miksi? Syy ei löydy pelkästään liikunnasta, vaan se käsittää paljon enemmän. Lajit ovat vaihtuneet ja syyt liikkua myös. Nykyään se ei todellakaan ole vain painojen heiluttamista tietyn aikaa tiettyyn suuntaan. Ei, ei lähelläkään. Se on niin paljon enemmän. Kuntosaliharrastus tuli kuvioihin 15-vuotiaana ja rakastuin melkein välittömästi. Se oli aluksi ulkonäkökeskeistä, jolloin tavoittelin isompaa lihasmassaa ja näyttävää kehoa. Hyvin nopeasti kuitenkin tajusin koko homman kauneimman, tavoiteltavan ja upeimman puolen. Sen, mikä kantaa myös läpi harmaiden päivien ja -aikojen. Sen, mikä ei ole sidottu salin laitetarjontaan, hintaan tai sijaintiin. Ei rahatilanteeseen, ei ihmissuhteisiin, ei omaan talouteen. Ei oikeastaan mihinkään muuhun, kuin vain riittävään toimintakykyyn ja terveyteen. Se nimittäin löytyy niin sanotusti korvien välistä. Kurinalaisuus ja priorisointi. Asioiden oppiminen ja saattaminen alusta loppuun järjestelmällisesti, fiksusti ja mukautuen. Oman epämukavuusalueen löytäminen, siellä seikkaileminen ja sieltä palaaminen takaisin. Kaikki taitoja ja asioita, joita on opittu kuntosalilta – mutta ovat jalkautettavissa ihan mihin vaan asiaan elämässä, mitä haluan saavuttaa. Tätä kirjoittaessa kädet menevät ”kananlihalle” syystä. I fucking love it. Sivutuotteena syntyy pienemmät riskit elämänlaatua rasittaville sairauksille ja kroppa pysyy toimintakykyisenä ja vahvana. Mutta vain tämän takia en käy salilla, vaikka ne vaikuttavatkin. Ylivoimaisesti suurin syy löytyy edellisestä. Tämä on minun suurin syyni käydä hakemassa se "fiksi", jotta voin elää onnellisena. Puhutaan siis harjoittelun psyykkisestä puolesta, jota tutkitaan liikuntapsykologiassa. Mielemme käskyttää lihaksiamme ja lihakset liikuttavat luita. Liike syntyy mielestä. Harrastaessamme liikuntaa jumppaamme samalla aivoja ja mieltä. Seuraan ihaillen sivusta, kun moni aloittaa kuntoilun. Se on matka kohti omaa itseä. Se on matka kohti tuntematonta epämukavuusaluetta. Se on tutustumista itseen ja omaan kehoon. Sen aloittamista pitäisi mielestäni juhlia jokaisen kohdalla. Sen saattaminen elämäntavaksi vaatii kuitenkin paljon enemmän. Seuraavaksi Koutsilta pari uutta kujetta liikunnasta pintaa syvemmältä: 1) On löydettävä oikea tapa liikkua, eli liikuntalaji. Meillä on luonnostaan eri suhteessa hitaita- ja nopeita lihassoluja, jotka toimivat eri tavoin. Hitaat lihassolut kestävät pitkäkestoista rasitusta, mutta eivät pysty nopeiden tapaan tuottamaan nopeasti voimaa. Erilainen jakauma on yksi syy, minkä takia jonkun mielestä aerobinen suoritus lenkkeillen tai jalkapalloa pelaten on hauskempaa, kuin nopeata ja voimakasta lihastyötä vaativa painonnosto. Paras ja tehokkain treeni ei synny kvantitatiivisten tutkimusmetodien taitavalla käytöllä. Paras ja tehokkain treeni on yksinkertaisesti se, mikä tulee tehtyä. On helpompaa treenata, kun se tuntuu hyvältä ja omalta. Jos koripallo ei ole oma lajisi, valitse toinen. Vaihtoehtoja on paljon ja se on rikkautta. 2) On etsittävä juurisyy liikkua. Kysy itseltäsi: Minkä takia haluan liikkua? Mitä saan siitä? Miksi tekisin sitä? Mitä tavoittelen sillä? Mitä joudun mahdollisesti jättämään pois, jos liikun? Syitä voi olla monia, mutta on tärkeää löytää yksi iso tekijä. Tästä isosta tekijästä voidaan piirtää lisää viivoja ja nähdä, miten moneen asiaan se linkittyy elämässä. Väitän, että oli löytäm