Recent Posts

Archive

Tags

Paina nämä pari asiaa mieleen, ennen kuin teet uudenvuoden lupauksen

Uusi vuosi alkaa lähestymään ja se tarkoittaa ainakin kahta asiaa – joulun aikaan joku syö taas itsensä sairaalakuntoon ja toinen aloittaa tammikuussa vimmatulla voimalla painonpudottamisen. Vähän samanlainen ilmiö, kun Iltalehden Talvi yllätti autoilijat! -otsikot. Talvi tulee joka vuosi, miten se voi aina vain osatakkaan yllättää autokansan. Media ja lehdet alkavat ampumaan sarjatulella kirjoituksia laihdutuksesta ja dieeteistä, kuin ne olisivat joitain salaperäisiä, kiehtovia ja tuntemattomia käsitteitä, keinoja ohituskaistalle pääsyyn täydellisen vartalon metsästyksessä. Löytyy lista erilaisia dieettejä, joita tosin harvaa yhdistää mikään - ne ovat kaikki erilaisia versioita ja sähellyksiä, keinoja tuotteistaa ja myydä. On lentoemäntädieettiä, morsiusdieettiä, kaalikeittodieettiä. En edes halua luotella kaikkia, sen verran alkaa ahdistamaan koko touhu. On mielestäni vastuutonta jakaa tällaista tietoa kansalle isojen medioiden välityksellä, koska harva näistä dieeteistä on millään tavalla terveyttä edistävä, saati pitkässä juoksussa toimiva. Pahimmillaan niillä saa vain nesteet pois kehosta ja poltettua rasvan lisäksi lihasta, ennen kun kroppa menee aivan tukkoon – jonka jälkeen ne pudotetut kilot takuuvarmasti palaavat takaisin. Välttääkseni tuohtumuksen, avaankin seuraavassa lyhyesti hieman väittämiä, joita olen itse kuullut.

Lähde: https://sites.psu.edu/siowfa16/2016/09/15/does-eating-at-night-cause-weight-gain/

"Illalla ei saa syödä" Miksi ei saisi syödä? Eikö ravinto ole polttoainetta kehollemme, eikö se vaadi sitä tasaisin väliajoin? Vai meneekö joku meistä illalla johonkin välikuolema-tilaan, jossa soluhengitys loppuu, kunnes aamu koittaa? Tarvitsemme tasaisesti aterioita pitkin päivää ja hyvä ateriamäärä on 5 jopa 7 ateriaa päivässä. Tasaisesti kohtuullisen kokoisia annoksia kuluttaen pysyy aineenvaihduntamme käynnissä ja mieli virkeänä, eikä mielitekoihin tule niin helposti sorruttua. Toki aterioita suunniteltaessa hiilihydraatteja on hyvä sijoittaa treenin ympärille reilummin, mitä iltapalalle. Mutta en näe syytä jättää kokonaan syömättä illalla.

"Meneekö joku meistä illalla johonkin välikuolema-tilaan, jossa soluhengitys loppuu, kunnes aamu koittaa?"

"Leipä lihottaa" Esimerkiksi vaalea vehnäleipä nostaa verensokeria nopeasti, mutta se tulee myös rytinällä alas. Nälkä yllättää uudestaan hyvinkin pian. Kyseinen leipä ei myöskään sisällä kuituja ja vitamiineja, jotka pitävät nälkää loitolla ja kropan toimintakykyisenä. Vaaleata leipää on helppo hotkia isojakin määriä, ennen kun ähky yllättää. Tässä mielessä sillä on helpompi lihottaa itsensä pulleaan kuntoon, eli kyllä se voi lihottaa. Mutta jos tarkastellaan leipää yleiskäsitteenä kaikista leivistä, niin itseasiassa kaikki leivät lihottavat. Nimittäin mikä vain ruoka lihottaa, jos sitä syö tarpeeksi paljon. Ei siis ole olemassa jotain elintarviketta, joka niin sanotusti lihottaa. Toiset ovat vain energiapitoisempia kuin toiset. Esimerkiksi kasviksia voi mätätä kilon verran menemään ja silti siinä on saman verran energiaa kuin 60 grammassa suklaata. Tämä uskomus on varmaan lähtenyt vaalean vehnäleivän kuluttamisesta, jota tulee syötyä isoja määriä illalla kotisohvalla. Sitä uppoaa kaikkineen l